© נכתב עי מערכת אתר www.4-me.co.il | בשבילי ש.ס.

CNC הוא קיצור (ר"ת) שלComputer Numerical Control  – בקרת מחשבים נומרית. 

מושג זה נכנס לשימוש בתחילת שנות השבעים של המאה ה-20, לפני כן נקרא NC בקרה נומרית (ב מחשבים הראשונים של שנות 1970 הוכנסו לשימוש פקדים אלו, ומכאן שינוי השם ל- CNC).
בזמן שאנשים בכל תחומי החיים מעולם לא שמעו על מונח זה, CNC  נוגע כמעט בכל צורה של תהליכי ייצור בדרך זו או אחרת. אם אתה עובד בייצור, קרוב לוודאי שאתה מתעסק עם מכונות ממוחשבות לייצור חלקים CNC על בסיס קבוע. 

מה היה לפני ה- CNC?

למרות שיש חריגים להנחה זו, אבל מכונות CNC החליפו בדרך-כלל (או עבדו במקביל) את תהליכי הייצור שהיו קיימים עד להופעתם. לדוגמא: אחד מ תהליכי-ייצור הפשוטים ביותר – קדיחת חורים ב מקדחות. גם אם אתה לא עובד בתחום ה ייצור, סביר להניח שאתה מכיר או ראית מקדחות שונות. אפשר להפעיל באופן ידני את ה מקדחה ואף לשנות מהירויות סיבוב. זאת עבודה מפרכת ומשעממת. כאשר יש צורך בכמויות ייצור גדולות ושימוש ב סוגי חומרים מורכבים, כמעט בלתי אפשרי לעבוד ב מקדחות ידניות. ישנן פעולות עיבוד שבבי מורכבות יותר שדורשות רמת מיומנות גבוהה יותר. כאן נכנסת מכונת ה- CNC לפעולה. מכונות אלה החליפו את ה מחרטות הקונבנציונליות ה ידניות. תהליכי עיבוד שבבי רבים שופרו באמצעות מכונות CNC. 
לאחר שמכונת ה- CNC מותקנת ומחוברת למרכז כוח, ההפעלה היא די פשוטה. ב מכונות לעיבוד שבבי ממוחשבות, כל מה שצריך המפעיל לעשות הוא לתכנת את המכונה, למדוד ולהכניס את חומר הגלם לתוכה וללחוץ על כפתורי תפעול ה מכונה.

קיימות מספר פונקציות לתכנות:

שליטה (Motion control) – לכל סוגי מכונות לעיבוד שבבי ממוחשבות CNC יש מכנה משותף: לכולם יש שניים או יותר כיווני תנועה לתכנות שנקראים "צירים". ציר התנועה יכול להיות לינארי (קו ישר) או סיבובי (מסלול מעגלי). המאפיין העיקרי שמרמז על כך שהמכונה מורכבת יותר, הוא כמות הצירים שיש ב מכונה. באופן כללי אפשר לציין שככל שמספר ה צירים גדול יותר כך המכונה מורכבת יותר.
צירים של כל מכונת CNC נדרשים על-מנת לגרום לתנועה הנחוצה בתהליך הייצור. בדוגמת ה קדיחה, 3 צירים ימוקמו לביצוע החור. צירים אלה (ליניאריים linear axis) מסומנים על-ידי אותיות X,Y,Z,  וצירים סיבוביים (rotary axis): A,B,C .
כמעט את כל מכונות לעיבוד שבבי אפשר לתכנת באופנים שונים. בסוג מסוים של מכונה קיימות מספר אפשרויות ל תכנות שלה עם אביזרים נלווים. כל תפקוד מבוקש יהיה עם אפשרות לתכנות עם כלי מכונת ה- CNC.

להלן כמה דוגמאות של תכנות סוג אחד של מכונה:

מרכזי עיבוד שבבי – כלי אוטומטי מתחלף
מרכזי עיבוד יכולים לרוב להחזיק כלים רבים בתיבת הכלים שלהם. בעת הצורך, הכלי הנדרש ממוקם באופן אוטומטי על הציר עבור עיבוד חומר הגלם. 
מהירות הפעלה
מהירות ציר (נמדד ב סיבובים לדקה) יכול להיות מוגדר בקלות. ניתן להפעילו קדימה או אחורה וכמובן הוא יכול להיות גם כבוי.
חומרי קירור
פעולות עיבוד רבים דורשים קירור בעת פעולת המכונה. ניתן להכניס חומרי קירור בזמן עבודת המכונה, גם זאת כאשר תוכנתו מראש.
תוכנית ה- CNC
תוכנית ה- CNC היא למעשה סדרת של הוראות צעד אחר צעד. סדרות מיוחדות של מילים מתאימות למכונת CNC משמשות לתקשורת של מה שהמכונה צריכה לבצע. מילות CNC מתחילות עם אות לכתובות.  
לדוגמא: F  for federate
S  for spindle speed
X, Y & Z for axis motion 
כאשר כל האותיות האלה מסודרות בשיטה הגיונית, מתקיימת פקודה הדומה למשפט. עבור כל סוג נתון של מכונת CNC יהיו רק 40-50 מילים לשימוש על בסיס קבוע. אם משווים לימוד שפה חדשה ללימוד תכניות ,CNC רואים ש שפת תכנות ה- CNC לא קשה ללימוד. מרכז השליטה של מכונת העיבוד שבבי הממוחשבת, תפרש את תוכניות ה- CNC ותפעיל את סדרת הפקודות באופן רציף. מרכז הבקרה יפעיל בצורה אוטומטית את ה פונקציות המתאימות, יגרום להפעלת תנועת הצירים, ובאופן כללי לבצע את ההוראות שניתנו בתכנית.
בנוסף לפירוש תוכניות ה- CNC, ל בקרת ה- CNC יש מטרות אחרות. כל סוגי בקרת ה- CNC הנוכחי מאפשרים לתכניות לבצע שינויים ותיקונים לטעויות שנמצאו. לבקרת ה- CNC יש פונקצית אימות מיוחדת כדי לאשר את נכונות התכנית הנדרשת.